Asertywność w pracy – jak nauczyć się postawy asertywnej?

0
1291

Asertywność w pracy odnosi się do zdolności do ustalania i egzekwowania pewnych ograniczeń. Dzięki takiemu zachowaniu można przede wszystkim podnieść swoją samoocenę oraz zbudować trwałe i satysfakcjonujące relacje z kolegami, przełożonymi i bliskimi.

 

 

Postawa asertywna jest niezmiernie pomocna w codziennym życiu. Umiejętne wykorzystanie takiej umiejętności pomaga w pracy oraz relacjach międzyludzkich. Czy chcesz się nauczyć, jak zdecydowanie odrzucać, przedstawiać, wyrażać swoje poglądy oraz otrzymywać pochwały i krytykę od innych? Jeśli tak, koniecznie czytaj dalej!

Czym konkretnie jest asertywność?

Wbrew pozorom nie jest to „sztuka mówienia nie”. Asertywność to sposób komunikowania się z innymi. Oznacza to bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie swoich uczuć, postaw, opinii lub życzeń, z poszanowaniem uczuć, postaw, opinii, praw i życzeń innych. Pamiętaj jednak, że nie jest to umiejętność wrodzona. Asertywność w pracy nie jest też cechą osobowości. To natomiast postawa, wzór zachowania oparty na osobistych doświadczeniach. Możesz ją ćwiczyć poprzez szkolenia, kursy czy przeczytane książki. Dzięki temu szybciej odniesiesz sukces!

Asertywność w pracy – jak nauczyć się postawy asertywnej?
Fot. Pexels

Poznaj problem – asertywność w pracy

Aby nauczyć się być pewnym siebie, musisz najpierw zrozumieć wszystkie Twoje reakcje i sposób funkcjonowania. Wśród nich na pewno znajdziemy uległe zachowania. Z jednej strony cechuje je sympatia, szacunek i czułość dla rozmówcy, z drugiej jednak rezygnują z siebie i swoich praw.

Typowe zwroty uległe to:

  • Przepraszam, ale niestety nie mogę
  • Może możesz zapytać innych?
  • Nie chcę ci przeszkadzać, ale …
  • Może mógłbyś rozwiązać tę sytuację w inny sposób?

Drugi typ to tak zwane agresywne zachowanie. Odpowiadanie w ten sposób oznacza bycie skutecznym i pewnym siebie, ale jednocześnie cechuje się brakiem szacunku dla potrzeb innych. Agresywne postawy mogą być spowodowane potrzebą przyciągnięcia uwagi innych lub kontrolowania ich pragnień. Takie osoby zwykle używają następujących zwrotów:

  • Jak zwykle!
  • Jeśli tego nie zrobisz to …
  • Musisz mi pomóc!

Ostatnia kategoria to zachowania związane z manipulacją. Cechuje ich niewinność oraz brak szacunku dla innych. Wszystko po to, by osiągnąć swój cel. Czasami działania takie są skuteczne. Najczęściej do momentu, w którym druga strona nie zda sobie sprawy, że stała się ofiarą manipulacji.

Jak prosić w sposób asertywny?
fot. Pexels

Asertywność w pracy

Ta konkretna postawa w pracy ma zdecydowanie wiele zalet. Po pierwsze, promuje efektywną komunikację ze współpracownikami, przełożonymi czy klientami. Jednocześnie bardzo skutecznie zapobiega jakiejkolwiek manipulacji. Zmniejsza również liczbę konfliktów i sprawia, że ​​atmosfera pracy sprzyja osiąganiu celów biznesowych. Ponadto zwiększa satysfakcję z pracy i poprawia wydajność. Dodatkowym atutem jest to, że czas potrzebny na negocjacje biznesowe i negocjacje z klientami jest stosunkowo krótki. Pewne zachowanie może również zmniejszyć presję wewnętrzną, co jest korzystne dla zdrowia.

Jak prosić w sposób asertywny?

Żądanie lub oczekiwanie wykonania jakiegokolwiek działania ma na celu uzyskanie zgody rozmówcy i osiągnięcie założonego celu. Różnica między prośbą a rozkazem polega na tym, że to pierwsze dopuszcza możliwość odrzucenia.  Każdy ma prawo zgłosić prośbę oraz każdy ma prawo odmówić. Na przykład jesteś na majówce i chcesz poprosić znajomego o wypożyczenie roweru. W takim przypadku asertywna prośba może brzmieć: „Czy pożyczysz mi swój rower? Chcę przejechać się na wycieczkę”. Unikaj natomiast sformułowań takich jak: „Jesteś moim przyjacielem, czy mogę na Ciebie liczyć?”.

Trudna sztuka odmawiania

Najlepszą metodą jest „zdarta płyta”. Możesz jej użyć, gdy rozmówca otrzymał informację negatywną, ale ponawia żądanie. Jeśli sytuacja tego wymaga, powtórz odmowę nawet kilka razy. Inną formą odmowy jest technika jujitsu. Obejmuje ona użycie argumentu rozmówcy podczas dokonywania odmowy. Na przykład możesz z niego skorzystać, gdy kolega prosi o pomoc i przypomina, że pomagał Ci również w ostatnim miesiącu. Jeśli chcesz odmówić, możesz odpowiedzieć w następujący sposób: „Nie, nie przygotuję dla Ciebie tego raportu. Oczywiście pamiętam, jak w zeszłym miesiącu pomogłeś mi podać wycenę dla nowego klienta. Nadal to doceniam. ale jestem obecnie zaangażowany w duży projekt, nic na to nie poradzę”.

 

Asertywność w pracy to z całą pewnością skuteczne i pomocne narzędzie. Jej wypracowanie jest po prostu opłacalne. Warto więc zapoznać się z tym zagadnieniem dokładnie i cieszyć się zmianą na lepsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here