Kiedyś tytuł magistra gwarantował pracę i atrakcyjne zarobki. Dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Coraz więcej osób kończy studia, dlatego znalezienie wymarzonej pracy może być problemem. Aby nie powiększyć grona bezrobotnych, warto już w czasie studiów kończyć dodatkowe kursy, brać udział w stażach czy wolontariacie. Po uzyskaniu dyplomu należy rozpocząć efektywne szukanie pracy.

Od czego zacząć szukanie pracy?

Szukanie pracy należy potraktować jak pracę na pełny etat. Nie można czekać na cud, bo praca sama nie przyjdzie. Aby szukanie zatrudnienia przyniosło oczekiwane rezultaty, należy opracować plan działania. Ważne jest, aby określić swoje kwalifikacje, umiejętności oraz preferencje. Warto zastanowić się, czy wolimy pracę samodzielną, czy w zespole. Odpowiedzi na te pytania pozwolą określić, gdzie najlepiej rekrutować. Bardzo ważne, aby przygotować CV. Dokument powinni być napisany profesjonalnie, ważne, aby podkreślał mocne strony, które pozwolą nadrobić braki w doświadczaniu.

Gdzie szukać pracy?

Aby szybko znaleźć pracę, należy wykorzystywać wszelkie dostępne źródła. Przyda się internet, kontakty bezpośrednie, prasa, biura i agencje zatrudnienia. Ważne, aby już w trakcie nauki myśleć o przyszłości i nawiązać odpowiednie kontakty zawodowe. Warto brać udział w wolontariacie, odbyć staż lub praktyki i pokazać się z jak najlepszej strony. Wielu absolwentów właśnie w ten sposób znalazło przyszłą pracę. Inne metody, dzięki którym można znaleźć pracę to:

  • Sprawdzanie ogłoszeń w prasie – warto czytać lokalne gazety, ponieważ często ogłaszają się w nich duże firmy, szukające pracowników.
  • Poczta pantoflowa – to bardzo skuteczna metoda na znalezienie pracy. Warto powiedzieć rodzinie i znajomym, że szukamy zatrudnienia. Uzyskane informacje o wakacie pozwolą przygotować się do rozmowy, dowiedzieć się, jakie elementy dla danej firmy są najważniejsze, poznać specyfikę zakładu. Te wiadomości pozwolą dobrze wypaść na rozmowie, a tym samym zwiększą szanse na zatrudnienie.
  • Składanie aplikacji w wybranych firmach – absolwenci, którzy mają ukierunkowane zainteresowania i wiedzą, gdzie chcą pracować, mogą wysyłać dokumenty aplikacyjne do zakładów, z którymi chcą związać swoją przyszłość. Aby zwiększyć szanse, warto od czasu dzwonić lub wysyłać maile i dowiadywać się, czy nie ma wolnego stanowiska.
  • Poszukiwanie pracy za pomocą internetu – w dobie wszechobecnej cyfryzacji, internet jest ważnym narzędziem w poszukiwaniu pracy. W sieci działają portale, na których można znaleźć oferty pracy, przeznaczone mi.in. dla absolwentów szkół wyższych

Własna oferta pracy

Absolwenci uczelni wyższych mogą również stworzyć własną ofertę pracy i opublikować ją w prasie, w mediach społecznościowych, powysyłać do zakładów pracy, a nawet ogłosić w lokalnym radiu. Można wydrukować ulotki, rozdać je znajomym i prosić o udostępnienie. Dobrą metodą jest stworzeniu swojego profilu na GoldenLine lub LinkedIn. Te miejsca, które skupiająca pracodawców i osoby szukające pracy. Często odwiedzają je rekruterzy, którzy szukają nowych talentów. We własnym ogłoszeniu powinny znaleźć się podstawowe informacje, tj. wykształcenie, predyspozycje, umiejętności, ukończone kursy, a także posiadane kompetencje miękkie oraz dane o dyspozycyjności.

Instytucje ułatwiające znalezienie pracy

Na rynku działa wiele instytucji, zajmujących się pomocą w znalezieniu pracy. Po otrzymaniu dyplomu warto udać się do miejscowego urzędu pracy. Można tam znaleźć oferty pracy oraz skorzystać z programów adresowanych dla absolwentów. Mogą to być szkolenia, płatne staże i praktyki. Podobną funkcje pełnią agencje zatrudniania, które łączą pracodawców z osobami poszukującymi pracy. Najczęściej agencje oferują pracę sezonową lub na zastępstwo, ale osoba, która się sprawdzi, może liczyć na etat. Dużą pomocą dla absolwentów są również targi i giełdy pracy. Można tam spotkać pracodawców, którzy szukają kandydatów do pracy. Spotkania umożliwiają bezpośrednią wymianę informacji, często są wstępem do dalszego procesu rekrutacyjnego. Przy uczelniach wyższych działają Biura Karier. To miejsca, gdzie można uzyskać wiele cennych informacji na temat rynku pracy oraz skorzystać z doradztwa zawodowego. Biura udostępniają również oferty pracy, często związane z kierunkiem danej uczelni.

Znalezienie pierwszej pracy nie jest łatwe, wymaga czasu, cierpliwości i zaangażowania. Warto pamiętać, że pierwszy etat rzadko jest spełnieniem marzeń, ale wszystkie kolejne będą zbliżać do idealnej pracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here