
Upadłość konsumencka jest wyjątkowym postępowaniem, dzięki któremu, szansę na życie bez długów zyskuje coraz więcej zalegających z płatnościami konsumentów. Jest to postępowanie złożone, wymagające od ubiegającej się o oddłużenie osoby wysiłku i zaangażowania we własną sprawę. Przygotowania do postępowania bywają czasochłonne i zajmujące. Przystępując do upadłości konsumenckiej dłużnik powinien mieć świadomość, że najprawdopodobniej cały jego majątek zostanie sprzedany, a spłata wierzycieli ustalona w planie spłaty wierzytelności będzie trwała kilka lat (nawet do 36 miesięcy, a w wyjątkowych okolicznościach – do 54 miesięcy). Biorąc powyższe pod uwagę, trudno sobie wyobrazić, że na tak znaczącą rewolucję w życiu zdecyduje się osoba chcąca jedynie uciec od problemów finansowych. Warto zauważyć, że te długofalowe zmiany dotyczyć będą nie tylko ubiegającego się o ogłoszenie upadłości konsumenta, ale dotkną również jego rodzinę. Ponadto możliwość uzyskania oddłużenia jest przywilejem i nie każdy może z niego skorzystać.
Czy każdy może ogłosić bankructwo?
Upadłość konsumencka jest przeznaczona dla określonej grupy dłużników. Zgodnie z Ustawą prawo upadłościowe, skorzystać z niej mogą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Upadłość może zostać ogłoszona wobec osoby, która stała się niewypłacalna na skutek niemożliwych do przewidzenia zdarzeń losowych, takich jak np. choroba, niespodziewana utrata źródła dochodu czy klęska żywiołowa. O niewypłacalności mówi się, gdy utrata możliwości realizowania zobowiązań finansowych, przekracza trzy miesiące. Konsument, który złoży wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej musi liczyć się z tym, że po zapoznaniu się z historią opisaną w tymże wniosku, sąd może go oddalić. Dojdzie do tego w przypadku, kiedy niewypłacalność stała się efektem umyślnego działania dłużnika lub powstała w skutek jego rażącego niedbalstwa. Z oddaleniem wniosku możemy mieć do czynienia podczas: np. konsument ubiegając się o pożyczkę wiedział, że nie będzie jej spłacał lub poręczył kredyt osobie trzeciej nie znając jej sytuacji finansowej i nie upewniając się, że będzie ona w stanie regulować raty pożyczki.
Co stanowi cel postępowania upadłościowego?
Nadrzędnym celem konsumenckiego postępowania upadłościowego jest możliwość uzyskania przez zadłużoną osobę oddłużenia (całkowitego lub częściowego) oraz pokrycie roszczeń wierzycieli biorących udział w postępowaniu.
Czy wszystkie długi zostaną umorzone?
Pomimo powszechnej opinii dotyczącej tego, że biorący udział w postępowaniu upadłościowym mogą uzyskać umorzenie wszystkich długów, trzeba zaznaczyć, że ustawodawca sporządził listę wierzytelności, które umorzeniu nie podlegają. Są to m.in.: alimenty, renty ustanowione w ramach odszkodowania za spowodowanie kalectwa lub śmierci, zasądzone kary grzywny, kary za wyrządzoną krzywdę czy też zobowiązania umyślnie zatajone przez dłużnika, jeśli wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.
Ile razy można skorzystać z upadłości konsumenckiej?
Z oddłużenia, które jest wynikiem pomyślnego zakończenia całego postępowania upadłościowego zadłużony konsument może skorzystać raz na 10 lat. Sąd oddali wniosek, kiedy w okresie dziesięciu lat przed dniem złożenia bieżącego wniosku o ogłoszenie upadłości toczyło się w stosunku do dłużnika postępowanie, w wyniku którego umorzono całość lub część jego długów lub umorzono toczące się wówczas postępowanie z winy dłużnika.
Co czuje dłużnik?
Osoby, które nie mają pieniędzy na podstawowe opłaty i zobowiązania pieniężne do spłaty, których są zobligowani umowami, np. kredytowymi, przeżywają najróżniejsze negatywne emocje. Wielu zadłużonych ludzi wstydzi się sytuacji w jakiej się znaleźli. Obwiniają się za to, że ich najbliżsi również odczuwają konsekwencje problemów finansowych w domu, a oni nie potrafią znaleźć wyjścia z tego dramatycznego w ich odczuciu położenia. Dłużnikom nie jest obcy także strach przed wierzycielami, czy też strach przed utratą dachu nad głową. Chroniczny stres w jakim tkwią dłużnicy, odbija się na ich zdrowiu i relacjach z otoczeniem. Ludzie, którzy mają długi, którzy borykają się z takimi odczuciami mogą jednak liczyć na pomoc. Rozwiązaniem dla nich jest oddłużenie w wyniku konsumenckiego postępowania upadłościowego. Przystępując do tego postępowania, dłużnik może mieć nadzieję na odzyskanie spokoju i uporządkowanie swoich spraw majątkowych, ale musi wiedzieć, że udział w postępowaniu nie pozostanie dla niego wolnym od konsekwencji. Sprzedaż całego majątku celem zaspokojenia roszczeń wierzycieli, współpraca w syndykiem i dla wielu kilkuletnia ratalna spłata zaległości to tylko niektóre z elementów na drodze do pożegnania problemów finansowych.