Portale ogłoszeniowe są dosłownie zasypane ofertami, w których tytułach czytamy: „Szukam pracownika w Warszawie, najlepiej na już, wysoka stawka!” To najlepiej pokazuje, w jak trudnej sytuacji są dziś pracodawcy, zwłaszcza ci niemający solidnych argumentów, aby przekonać do zmiany miejsca zatrudnienia doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników. Problemy kadrowe skutecznie hamują rozwój przedsiębiorstwa, ale nie jest tak, że na rynku nie da się dziś wyłuskać wartościowych osób, które mogłyby realnie wzmocnić zespół firmy od ręki. Podstawą jest opracowanie skutecznej taktyki rekrutacyjnej. Jak to zrobić? Sprawdź w naszym artykule.

Bądź aktywny w poszukiwaniu pracowników w Warszawie

Na coraz trudniejszym rynku pracy powoli przestaje działać klasyczny schemat, który polega na publikowaniu ogłoszeń na popularnych portalach internetowych. Nie dość, że jest ich tak dużo, iż potencjalni kandydaci mogą je przegapić, to jeszcze te najcenniejsze osoby niekoniecznie szukają ofert zatrudnienia w sieci.

Pracownicy, których przyjąłbyś od ręki i bez chwili zawahania, doskonale znają swoją wartość. Nie tracą czasu na przeglądanie ogłoszeń, ponieważ nie muszą tego robić. Regularnie odbierają telefony i maile od agencji headhunterskich, które składają im intratne propozycje w imieniu swoich klientów. Nie licz więc, że Twoje ogłoszenie przykuje ich uwagę. Pozostając biernym musisz się pogodzić z tym, że najlepsi pracownicy nie trafią do Twojej firmy.

Nie licytuj się na wysokość wynagrodzenia

To bardzo częsty, wręcz powszechny błąd popełniany przez pracodawców. Owszem, trzeba dostosować poziom oferowanych wynagrodzeń do realiów rynkowych, natomiast nie należy opierać atrakcyjności swojej oferty wyłącznie na tym elemencie.

Dziś pracownicy, szczególnie ci z młodszego pokolenia, nie kierują się jedynie wysokością pensji oferowanej przez potencjalnego pracodawcę. Liczą się dla nich także inne elementy, które przy podobnym poziomie wynagrodzenia w kilku firmach mogą przeważyć na korzyść jednej z nich. Chodzi tutaj m.in. o:

  • pozycję firmy w branży,
  • ścieżkę rozwoju zawodowego,
  • opinie o danym pracodawcy,
  • formę zatrudnienia (preferowana wciąż jest umowa o pracę),
  • możliwość pracy zdalnej, przynajmniej częściowo,
  • pozapłacowe elementy wynagrodzenia, takie jak karty sportowe, ubezpieczenie medyczne, preferencyjne ceny firmowych produktów i usług,
  • udostępnianie narzędzi pracy, na czele z samochodem służbowym, telefonem oraz osobistym komputerem.

Dlatego przygotowując ogłoszenie o pracę nie umieszczaj w tytule i w treści wyłącznie hasła „Szukam pracownika w Warszawie”, ale skup się na tych elementach Twojej oferty, które wyróżniają ją na tle konkurencji.

Rozważ zatrudnienie osób bez doświadczenia

Jeśli widzisz, że w Twojej branży jest bardzo poważny deficyt wykwalifikowanych pracowników, a nie stać Cię na podkupywanie ich konkurencji, to opcja zatrudnienia osób nieposiadających wymaganego doświadczenia wydaje się być całkiem rozsądna. Pamiętaj, że akurat doświadczenie można dość łatwo nabyć, podobnie zresztą jak umiejętności potrzebne na danym stanowisku.

O wiele trudniej jest natomiast pozyskać pracowników mających bardzo pożądane dziś na rynku kompetencje miękkie, takie jak zaangażowanie, dobra samoorganizacja, lojalność, niekonfliktowość oraz umiejętność pracy w zespole.

Te cechy są dziś wręcz deficytowe, co jest dość typowe dla młodego pokolenia pracowników wkraczającego na rynek. Dlatego znajdując osoby, które pasują do profilu idealnego kandydata pod względem charakterologicznym, ale nieposiadające odpowiednich kwalifikacji, warto dać im szansę.

Dobrym pomysłem mogą być pracownicy tymczasowi

Zwłaszcza, jeśli potrzeba wzmocnienia zespołu pojawia się w Twojej firmie tylko okresowo i ma związek np. z wygraniem dużego kontraktu. W takiej sytuacji utworzenie nowych etatów może być dość ryzykowne, ponieważ nie masz gwarancji, że na przykład za dwa-trzy kwartały wciąż będziesz tych osób potrzebować.

Dlatego pracownicy tymczasowi mogą być optymalnym rozwiązaniem, które z jednej strony nie generuje żadnego ryzyka biznesowego, a z drugiej nie naraża Cię na wysokie, systemowe koszty związane z utrzymaniem bardzo drogich etatów.

Buduj atrakcyjny wizerunek pracodawcy

To nie przyniesienie natychmiastowych rezultatów, natomiast w długim terminie przekonasz się, że nie mogłeś podjąć lepszej decyzji. Zainwestowanie w uatrakcyjnienie wizerunku marki pracodawcy zawsze się opłaca.

Firmy cieszące się dobrą opinią na rynku zatrudnienia, rozpoznawalne w branży, podkreślające swoje zaangażowanie w tworzenie komfortowych warunków pracy, zawsze mają ułatwione zadanie na etapie rekrutowania pracowników. Są pierwszym wyborem dla osób szukających nowego miejsca zatrudnienia, które przedkładają bezpieczeństwo, prestiż i dobrą atmosferę nawet nad wysokość wynagrodzenia (oczywiście w granicach rozsądku).

Na koniec jeszcze jedna rada: skoro już dziś masz poważne problemy ze znalezieniem pracowników w Warszawie i one stale się pogłębiają, to skorzystaj ze wsparcia profesjonalnej agencji rekrutacyjnej. Sprawdzonym partnerem jest Verita HR – agencja rekomendowana przez 97 proc. klientów biznesowych. Z jej ofertą zapoznasz się na stronie https://veritahr.com/warszawa/szukam-pracownika/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here