Metoda FUKO – jak udzielić dobrej informacji zwrotnej?

0
2178

Informacje zwrotne są bardzo ważnym czynnikiem motywującym pracowników. Każdy chce wiedzieć, czy wykonuje swoje obowiązki dobrze, czy robi coś złego, co może zrobić lepiej. Metoda FUKO pomaga w najlepszym przekazaniu informacji zwrotnej. Motywuje do lepszego wykonywania obowiązków i rozwoju we własnym zakresie.

Niestety, zwłaszcza gdy informacja zwrotna jest negatywna, niewłaściwy sposób komunikacji może przynieść odwrotny skutek. Przełożeni stosujący zbyt agresywne metody komunikacji mogą wpływać na sposób wykonywania obowiązków przez pracownika lub całkowicie go obniżać. To również element wpływający na samą motywację. Metodą, którą można mądrze skrytykować jest metoda FUKO.

Jakich umiejętności potrzebujesz dzisiaj w pracy?

Jeśli pracujesz z innymi i nie jesteś samotnikiem, to musisz codziennie wchodzić w interakcje z innymi, wtedy musisz opanować pewne umiejętności, aby nie być postrzeganym jako mruk i gbur. Te umiejętności obejmują:

  • Praca zespołowa;
  • Umiejętność otwartego wyrażania siebie w konstruktywny sposób;
  • Umiejętności sprzedażowe – nie ma to nic wspólnego ze sprzedażą produktów, ale ze sprzedażą własnych przemyśleń, pomysłów, opinii;
  • Publiczne wystąpienie;
  • Udzielanie informacji zwrotnej.
Czym jest metoda FUKO?
Fot. Pexels

Metoda FUKO świetnie się sprawdza w przypadku tej ostatniej umiejętności, zwłaszcza, gdy masz do przekazania jakąś krytykę wobec innej osoby. Jeżeli jesteś zainteresowany tematem, to zapraszamy do dalszej lektury!

Czym jest metoda FUKO?

Komunikacja w pracy jest podstawowym elementem, który pozwala na zdrową współpracę i łatwe rozwiązywanie problemów. Jednak nie każdy może w odpowiedni sposób zaangażować się w dialog lub przekazać uwagi. W tym przypadku metoda FUKO pomoże, bo może ułatwić komunikację i przynieść korzyści obu stronom. Warto tutaj posłużyć się metodą SMART, która posłuży w jasnym wyznaczaniu sobie celów. Wystarczy wykonać następujące cztery kroki, aby przeprowadzić merytoryczny dialog z podwładnymi, współpracownikami, kontrahentami czy klientami.

  • F jak fakty – mówiąc o faktach, należy przypomnieć sobie konkretne sytuacje lub zachowania, unikając generaliów. Niestety, często nie wnoszą żadnego wkładu, a nawet utrudniają rozmowę i dezorientują rozmówcę. Skoncentrujmy się na tym, by nie oceniać ludzi, na których nam zależy, ale spojrzeć wstecz na kwestie, które naprawdę nas niepokoją. Przykład: Zauważyłem, że często odbierasz prywatne telefony w pracy.
  • U jak uczucia – kolejnym elementem jest przywołanie naszych osobistych uczuć, które pojawiły się wskutek zachowania danej osoby. Przykład: Przykro mi, że nie myślisz o konsekwencjach swojego zachowania.
  • K jak konsekwencje – odnosząc się do możliwych konsekwencji negatywnych zachowań, warto zwrócić uwagę, jak wpłynie to na nas. Powiedzmy, co by się stało, gdyby zachowanie rozmówcy się nie zmieniło. Na przykład: Myślę, że jeśli nadal będziesz to robić, Twoje obowiązki nie będą efektywne i spowolnią tempo pracy całego zespołu.
  • O jak oczekiwania – ostatnim etapem jest wyrażenie naszych oczekiwań wobec tej osoby. Mówimy, jak będzie wyglądała dana sytuacja i jakie kroki można podjąć, aby ją naprawić. Należy powiedzieć, jaki jest rzeczywisty cel naszego dialogu i jakich zmian oczekujemy. Powrót: jeśli nie masz takiej potrzeby, mam nadzieję, że nie rozmawiasz przez telefon w pracy, ale skupisz się na swoich obowiązkach.
Czym jest metoda FUKO?
Fot. Pexels

Szybka, wydajna i prosta

Metoda FUKO może korygować złe zachowanie, ale może też wzmacniać pozytywne nastawienie. Dobre przygotowanie i konsekwentna praca to potężna siła. Wprowadź je do swojej codziennej pracy (i nie tylko!), A szybko przekonasz się, jakie to jest dobre rozwiązanie. Na początku twoi dyskutanci mogą nawet się zawiesić (tak, w jakiś sposób nimi manipulujesz) i zacząć razem pracować.

No chyba, że ​​nie. Pewien odsetek ludzi jest oporny na tę metodę. Pozostaje tylko jedno: wyciągnąć konsekwencje! Jeśli tego nie zrobisz, stracisz nie tylko pozycję wobec tej osoby, ale także wobec całego środowiska. Pamiętaj, że nawet jeśli nie widzisz ani nie czujesz czegoś niedobrego, rozmówcy cały czas patrzą i słuchają.

Opanowanie metody FUKO może być pomocne zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Komunikacja jest bardzo ważnym elementem każdej relacji międzyludzkiej, dlatego wszystkie uwagi należy przekazywać w sposób prowadzący raczej do rozwiązania niż do pogłębienia problemu. Warto kontrolować swoje emocje i prowadzić spokojną, konstruktywną rozmowę. Przy udziale obu stron prawdopodobnie będziesz w stanie rozwiązywać spory, co jest bardzo ważne przy nawiązywaniu dalszych relacji opartych na wzajemnym szacunku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here